Představte si ten obrázek. Modelka si vykračuje s prázdnými lahvemi od mycího prostředku a kartóny na vajíčka, které se jí houpají na ramenou. Na sobě má sukni, která byla dříve sprchovým závěsem a sandály z rozstříhaných duší na kolo. Vzala to oklikou přes popelnici? Ne, prostě jen odráží vášeň návrhářky pro módu z odpadu a oblečení z recyklovaných materiálů.
Ale upcyklování starých nepotřebných věcí a odpadu, aby se z nich staly šperky, oděvy a doplňky, už není tak do očí bijící novinkou. Dnes již tuto myšlenku převzaly značky pro domácnost a pojaly ji těmi nejzajímavějšími způsoby, aby dosáhly pokročilé udržitelnosti. Pojďme prozkoumat, jak móda z odpadu pronikla z experimentálního okraje do centra hlavního proudu.
O „módě z odpadu“ se poprvé začalo mluvit na začátku tisíciletí. Není však zcela zřejmé, kdo s tím přišel jako první. Hnutí dosahovalo velkých rozměrů v New Yorku na konci roku 2004. Na undergroundových večírcích na dolním východním Manhattanu ovládly taneční parket exotické materiály ze skládky.
Později koncept našel širší publikum, když se v roce 2008 objevil v americké televizní reality show Project Runway. Soutěžící museli pro své návrhy použít recyklované materiály. Nečekaný zvrat přineslo, že to musely být součásti aut. Výsledky byly ohromující – kabáty a šaty vyrobené jen z bezpečnostních pásů, vinylu ze sedadel, gumových podložek a dalších součástí aut. Nebylo to však něco, co byste mohli jen tak hodit do pračky. To je to, co nyní nazýváme upcyklací!
Spojení módy z odpadu a součástí aut pokračovalo a vyvinulo se překvapivým směrem. Návrháři se už nemusejí přehrabovat hromadou šrotu a vykopávat rezavé díly, aby mohli vytvořit upcyklovanou sukni. Nyní se jim při práci dostává nejmodernějších recyklovaných tkanin, které byly navrženy pro použití v autech a které představují jako módní kousky.
Příkladem je spolupráce společností Ford Motor Company a Redress, módní charita, která se zaměřuje na udržitelnost, v letech 2015 a 2016 na fóru Redress: Ford Design Challenge. Dva roky po sobě pozvali deset začínajících návrhářů z celého světa, aby předělali udržitelné materiály ze sedadel automobilů na stylové oblečení pro hongkongský týden módy.
Látka je upcyklovaná ze směsi recyklovaných plastových lahví a textilního odpadu. A i když byli návrháři zpočátku opatrní, protože materiál je příliš tvrdý nebo těžký na práci, našli místo toho všestranně použitelný materiál schopný odhalit hloubky barev a textury. Jeden z vítězných návrhů se inspiroval místní architekturou. Představoval asymetrické šaty v šedých a měděných tónech, které se podobaly podchodu malebné hongkongské hory Victoria Peak.
Móda z odpadu je dnes hlavním proudem a vyhozené či opuštěné materiály běžně dostávají nový život nebo jsou upcyklovány jako oblečení. Není to šokující taktika ani marketingový trik. Značky jen zákazníkům dávají, co chtějí – chytrou udržitelnost.
Stále více kolekcí oblečení obsahuje recyklované komponenty, například plavky značky Volcom, které se vyrábějí z rybářských sítí, nebo džínové oblečení tkané z plastového odpadu z oceánů od G-Star RAW. Vysoká móda z haraburdí se týká i doplňků. Kabelky, peněženky a opasky se vyrábí z recyklované gumy, bezpečnostních pásů a vinylu. Freitag je lídrem na tomto trhu.
A nikdo z výše uvedených nezaostává ani za standardními bikinami, džínovou bundou či kabelkou. Na druhou stranu se jedná o vysoce kvalitní materiály vytvořené pomocí udržitelného návrhu, které se pohodlně nosí na pláži, v městské džungli i na přehlídkovém mole.
Klidně si můžete sestavit kompletní outfit od brady až po paty z diskrétně upcyklovaného odpadu. Podpoříte udržitelnost a zároveň budete vypadat ohromně.
Image credits:
Header image: Getty Images
Image of model wearing black on runway: Getty Images
Image of woman holding fishing net: Getty Images
Ve společnosti Perwoll zbožňujeme, když lidé mají s odpadem kreativní nápady. Také jsme na cestě k udržitelnosti. Pokud vás to zajímá, můžete si přečíst další informace zde.