Muž mnoha klobouků, Pharrell Williams je zpěvák oceněný Grammy, rapper a producent. K tomuto výčtu můžeme také přidat obchodního podnikatele a revolucionáře udržitelné módy. Protože když zrovna Williams nezpívá o čtení mezi řádky či pocitu štěstí, věnuje se přeměně plastu z oceánu na designové džíny.
Svět zábavy a módy se často překrývá a Williams není výjimkou. Během své kariéry spolupracoval s nejrůznějšími značkami, mezi které patří Moncler, Uniqlo, Louis Vuitton a Adidas. K osudovému setkání s udržitelnou textilní společností Bionic Yarn, jejíž technologicky pokročilá vlákna jsou vyrobena z plastu vybraného z oceánu, ho však dovedla až jeho vlastní značka streetové módy Billionaire Boy’s Club.
Patentovaná struktura příze Bionic Yarn se skládá ze tří vrstev: jádra zajišťující pevnost a pružnost, střední vrstvy z recyklovaného plastu (který tvoří až 45 % příze) a poté horní vrstvy vláken, jako je bavlna, vlna nebo len, které tkanině dodávají přirozenost.
Změna odpadu na poklad vyžaduje jen pět kroků:
- Plastové lahve se vyberou z moře
- Lahve se rozdrtí na malé kousky
- Kousky se rozehřejí
- Fragmenty se utkají do příze
- Příze se splete do tkaniny
Williamse tato technologie ohromila – natolik, že se ke společnosti přidal jako třetí partner (spolu se spoluzakladateli Timem Coombsem a Tysonem Toussantem). Jako kreativní ředitel v Bionic Yarn poté Williams spolupracoval se společností G-Star RAW, se kterou v roce 2014 připravil svou první kolekci džín z recyklovaného plastu z oceánu. Kolekce se jmenuje Raw For The Oceans. Kolekci se podařilo něco nepravděpodobného. Přetvořila nežádoucí odpad z oceánu na denim, který je žádoucí, stylový, svěží a čistý.
Pro G-Star RAW představuje kolekce Raw For The Oceans mezník v udržitelné módě. Během čtyř kolekcí se v každé recyklovalo přibližně 10 tun plastu. A módní revoluce převzala další části podnikání. V roce 2015 společnost odhadovala, že na celou řadu použila dva miliony plastových lahví a 1 000 tun plastových zbytků.
Williams se stal spoluvlastníkem G-Star RAW v roce 2016. Koupil část společnosti, ale vytvořil strategické partnerství. Zprávu se rozhodl zveřejnit na Instagramu: „Na vrcholu podnikání. Dnes jsem se stal hrdým spoluvlastníkem G-Star RAW.“
Williamsova role ve firmě spočívá v kreativní tvorbě, dohlížení nad návrhy, reklamních kampaních a pomáhání při vytváření strategie společnosti. Nedávno pověřil Jadena Smithe, aby vytvořil řadu udržitelného denimu. Možná ještě důležitější než podpora od slavných přátel (i když se hodí) je, že Williams urychlil závazek značky k udržitelné módě. Bionic Yarn se stále používá a značka G-Star Raw přijala řadu závazků týkajících se transparentnosti dodavatelského řetězce, aby vyvinula certifikovaný denim „Cradle to Cradle“.
Ale počkat, tady příběh nekončí. Williamse pravděpodobně nejvíce charakterizuje neúnavná kreativita. Nespokojí se s tím, že by odpočíval a jen se opájel svými úžasnými úspěchy. V jeho programu udržitelné módy se už vyjímá několik dalších iniciativ.
Je například velkým fanouškem etické značky PANGAIA, jejíž produkty pravidelně podporuje. V nedávné době PANGAIA představila veganskou prošívanou bundu. Po 10 letech vědeckého výzkumu značka vytvořila bundu se zateplením ve verzi cruelty-free – zhotoveného ze suchých divokých květin namísto husího peří – a vnější podšívky z recyklovaných materiálů a plastových lahví.
Mezitím s nadšením očekáváme uvedení kapslové kolekce, kterou Williams navrhuje pro legendární módní dům Chanel. Zatím víme jen málo o tom, co bude kolekce zahrnovat, ale jak známe Williamse, budou mít slow fashion a udržitelná móda prakticky zaručené místo na luxusním přehlídkovém mole.
Image credits
Header image: Getty Images
Image of seahorse under water: Shutterstock
Image of Pharell Williams and group of people in laundry room: Getty Images
Image of model wearing big red coat: Courtesy of Pangaia